måndag, november 05, 2012

A-kassa, B-kassa och C-kassa samt facket, AF och FK





Jag har idag sjukpenning från FK och har exakt tre år varit utan arbete.
Jag skulle ha trillat ner till Fas 3 men är har så mycket hälsoproblem så jag är varit sjukskriven i pricip hela tiden.
Nu är jag uttagen från Arbetsförmedlingen , de skrev ut mig därifrån den 15/10-2012 och jag har idag en sjukpenning från Försäkringskassan...

I snurriga och febriga tillstånd har jag fått ringa till FK då jag får sjukpenning som är så liten (480kr per dag)att jag klarar mig inte ekonomisk..
Tobias handläggare ringde och berättade men INTE om det var brutto.
Jag grubblade ett par dagar och ringde honom, det är brutto!
Tankarna snurrade i huvudet och jag tänkte att nä, det är inte sant..
Tobias sa att eftersom jag är arbetslös sjuk, så får jag så lite.
Mer tycktes han inte veta överhuvudtaget om något jag ville få svar på..
Det var tjaa...njaaa...nääääeeååå tjaaaa....
konstig språk måste jag säga, men väldigt mycket lik politikernas. Suck.
Tidigare hade en kvinna ringt från Fk och undrat vad min senaste lön var och sedan sa hon att det görs ökning på det varje år så som man får lönehöjning..
Mitt senaste lön var PIIP 31.10.2009 då jag utan varsel sades upp pga arbetsbrist.



Fick hem ett papper från FK där mitt årslön var plötslig PIIPkr??Skulle det inte öka, varför räknade de ner?
Så nu när jag är sjuk får jag ca 3000kr mindre:((((
jag orkar det inte sånt här bollande, en trasig kvinna i själen och kroppen.....Suck.

Mitt minne sviker mig eftersom jag är så stressad att min kropp får åkommor..jag orkar inte kalkylera och korrigeda mitt liv riktig..
Tur att jag har mina Kära runt mig som stöttar..annars skulle jag tuppat av.
Och min TRO på GUD och Hans Änglar! (ni behöver inte tro på mig...tro vad ni vill..)

Kom på att fråga varför aktivitetsstöd stoppades av Fk redan den 3/10
då enligt en handläggare på AF skulle det vara till och med 15/10??
Jag har varit sjuk sen augusti , läkarintyg har FK.
Jag har fått aktivitetstöd trots att jag var sjukskriven. då jag var arbetssökande i AF fram till den 15.10.2012
Ringde till Fk och frågade om jag kan skicka blanketten som gäller 20.9-15.10...eftersom AS (aktivitetsstöd/ersättning) slutar då..

Jaa-a, så gör du säger hon först, men sedan ändrar hon sig plötsligt:NÄÄ , men jag ser på dina papper här att du är sjuk fr o m 3/10 (????) och får då AS bara fram till den 2/10....

Okey.....???
Och denna dam var femte eller sjätte på FK som jag har pratat med....
Olika smak i olika soppa!
Samma fråga får många svar, felaktiga eller rätta, jag kan inte veta, en kund, en statistik , ett ärendenummer..JAG.
Hur skulle jag då VETA?
Men jag SKA veta vad mina rättigheter är!
If God so will, and I think God will!

Vilken jädrans karusell det här är..bara kämpa för sina rättigheter ,att råka vara sjuk..iär nte lätt..Suck!


Min fråga till Unionen?
Har jag rätt till ersättning från Tygghetsrådet eller liknande?
Arbetsgivare sa upp mig utan varsel.
Jag hade arbetat i Akelius Lägenheter ab i nio år men fick sriva ett nytt avtal och säga samtidigt upp mig från den fastanställning jag hade...
Hur länge får jag....?
4, 5 år har du möjlighet att arbeta på Akelius, sa ortchef och regionchef till mig och jag dumskalle undertecknade både uppsägning och nyanställning som innebar en säker oviss tillvaro hos denna arbetsgivare....Suck!
Sagan tar slut....till ganska så många...mig inkluderat!
Ett halvt år senare fick jag sparken, då jag plötsligt var senast anställt..:(
Jag blev lurat pga att jag kunde då OM jag sa upp mig kunna arbeta på Brandbergen Akelius på ett nytt kontrakt....
Salem som De först puttade mig, var för långt borta... 2 timmar till jobbet 2 timmar hem.
Det funkade inte alls på en lång arbetsresa pga mina ben och panikattacker (som alla får om regering, Akelius, arbetsmarknadspolitiken och socialpolitiken fungerar så här)
Branbergen blev alltså mitt arbetsplats MEN jag fick säga upp mig först.

Hela året 2009 blev vi anställda skrämda av ortchef och småbossar att det blir snart uppsägningar , kanske nästa månad, eller nästa månad eller nästa månad...
Och jag/vi kände på mig/oss att snart flyger jag och några till ut genom dörren med skointryck på arslet!Tack och adjö.
Och EJ välkommen åter!

Mitt i Livet, Mitt i Karusell av olika Myndigheter...

Ge inte upp, Stå för det du anser är rätt!

Trygghet är ett hem, och inkomst

Var stark, gå genom hinder, även ett tjock träd om det behövs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad säger Du min Kära Läsare?